Enhver virksomhet som skal starte med renhold må før driften starter søke godkjenning hos Arbeidstilsynet. Det gjelder også de som leier ut personer som utfører renholdstjenester. Det er ulovlig å selge renholdstjenester uten offentlig godkjenning.

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Alle renholdsvirksomheter skal søke om offentlig godkjenning fra Arbeidstilsynet. Med renholdsvirksomhet mener vi virksomhet som selv tilbyr renholdstjenester, eller som leier ut personer som utfører renholdstjenester.

Hva skal til for å bli godkjent renholdsvirksomhet?

Arbeidsgivere må den dokumentere at virksomheten har

1.    knyttet til seg en godkjent bedriftshelsetjeneste   jf. arbeidsmiljøloven § 3-3

Krav om vedlegg til søknaden:

 

2.    verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) jf. arbeidsmiljøloven kap. 6 og 7

Krav om vedlegg til søknaden:

  • Kopi av kontaktinformasjon til verneombud. Virksomheter med færre enn fem arbeidstakere kan avtale en annen ordning. Den må være skriftlig og undertegnet av alle ansatte.
  • Kopi av referat fra det siste møtet i Arbeidsmiljøutvalget. Virksomheter med mer enn 30 ansatte skal ha AMU.

 

3.    skriftlige arbeidsavtaler   for alle grupper av ansatte i virksomheten jf. arbeidsmiljøloven §§ 14-5 og 14-6

Krav om vedlegg til søknaden:

  • Kopi av utfylte og signerte arbeidsavtaler for ulike arbeidsordninger som brukes i virksomheten (fast, deltid, midlertidig, utleie osv.).

 

4.    oppfylt kravene om minstelønn   jf. forskrift om allmenngjøring av tariffavtale for renholdsvirksomheter

Krav om vedlegg til søknaden:

  • Kopi av skriftlig beregning (for eksempel kopi av lønnsslipp) som viser at renholderen lønnes i henhold til allmenngjøringsforskriften. Lønn pr. time må gå frem av dokumentasjonen.

 

5.   en forsikringsordning   som sikrer arbeidstakerne økonomisk kompensasjon ved skade eller sykdom som skyldes arbeidet jf. lov om yrkesskadeforsikring

Krav om vedlegg til søknaden:

  • Kopi av den eller de sidene i forsikringsbeviset som viser at arbeidstakeren/arbeidstakerne får utbetalt penger hvis de får en yrkesskade eller -sykdom

Andre krav til dokumentasjon

Søker du for et enkeltpersonforetak uten ansatte renholdere der det bare er du eller din ektefelle som utfører renholdsarbeidet?

Da skal du legge ved dokumentasjon som viser navn og fødselsnummer.

Søker du for et ANS-/DA-selskap?

Da må alle deltakere sende inn navn og fødsels- og personnummer.

For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Utfyller/innsender.

Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Tilgangsstyring. Om du ikke har denne rollen, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Kravet om godkjenning av renholdsvirksomheter er begrunnet i forskrift om offentlig godkjenning av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester.

Du finner forskriften her:

FOR-2012-05-08-408 Forskrift om offentlig godkjenning av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester.

Noe du lurer på? Se arbeidstilsynets nettsted

Alle renholdsvirksomheter skal godkjennes av Arbeidstilsynet for å kunne drive lovlig i Norge. I tillegg må alle renholdere i virksomheten bære HMS-kort på jobben.

Søk om godkjenning ved å fylle ut og sende inn dette elektroniske skjemaet via Altinn. Søknaden blir behandlet av Arbeidstilsynet, og du får skriftlig beskjed når du kan bestille HMS-kort.

Over ser du hvilken dokumentasjon du må ha på plass for å bli godkjent. Det blir enklest å fylle ut søknadsskjemaet hvis du har vedleggene klare før du begynner.

Gebyr:

Det er per i dag ikke gebyr på søknad om offentlig godkjenning av renholdsvirksomhet.

Saksbehandlingstid:

Saksbehandlingstiden er 1–8 uker for virksomheter som sender inn alle nødvendige vedlegg som dokumentasjon på at virksomheten oppfyller kravene i forskriften. Dersom søknaden er mangelfull eller det mangler vedlegg, vil virksomheten få brev fra Arbeidstilsynet om dette, med frist for å rette opp i forholdet og sende inn ny dokumentasjon i søknadssaken.
Virksomheter som ikke oppfyller forskriftens vilkår, får vedtak om avslag. De har da ikke lenger lov til å tilby renholdstjenester, og det er heller ikke tillatt å kjøpe renholdstjenester fra en virksomhet som har fått avslag og ikke er godkjent.
Virksomheter som er klarert for kortbestilling, får vedtak om godkjenning så snart virksomheten fullfører HMS-kortbestillingen for alle arbeidstakere eller innehaver selv. Når virksomheten er godkjent, vil den bli oppført i registeret med status «godkjent med ansatte» eller «godkjent uten ansatte.»

Klagerett:

Vedtak om offentlig godkjenning av renholdsvirksomhet og vedtak om avslag på søknad om offentlig godkjenning av renholdsvirksomhet er enkeltvedtak som kan påklages. Klagefristen er tre uker.

Årlig melding for godkjente virksomheter:

Godkjente virksomheter skal hvert år sende melding til Arbeidstilsynet som bekrefter at virksomheten fortsatt fyller kravene til godkjenning. Frist for innsending har tidligere vært 31. januar. Fra 2020 endres fristen til vedtaksdatoen for den aktuelle godkjenningen. Godkjente virksomheter skal hvert tredje år sende dokumentasjon til Arbeidstilsynet som viser at virksomheten fortsatt fyller kravene til godkjenning etter § 5. Du skal ikke sende årlig melding før du får brev fra Arbeidstilsynet med hvilken frist som gjelder din virksomhet.
Virksomheter som ikke sender inn årlig melding, kan miste godkjenningen.

Feilinnsending

Oppdager du feil i skjemaet etter at du har sendt det inn? Ta kontakt med svartjenesten (se høyre spalte) eller opprett en kopi av søknaden, rett opp feilen og send den inn på nytt.

Trenger du hjelp?

Arbeidstilsynets svartjeneste svarer på spørsmål om utfylling av skjemaet:

Kontakt svartjenesten

Mer informasjon:

Arbeidstilsynets nettsider

Åpne kontaktskjema